آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید
سرخط خبرها

افزایش ۱۲۰ درصدی دستگیری مأمورنماها در مشهد | این موضوع کاهش ۴۴ درصدی پرونده‌های اخاذی را در پی داشته است

  • کد خبر: ۲۰۳۱۳۵
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
افزایش ۱۲۰ درصدی دستگیری مأمورنماها در مشهد | این موضوع کاهش ۴۴ درصدی پرونده‌های اخاذی را در پی داشته است
مروری بر مهم‌ترین شگرد‌های مأمورنما‌ها که ممکن است به‌سراغ شما هم بیایند.

به گزارش شهرآرانیوز بر اساس آمار‌های رسمی پلیس آگاهی فراجا، بیشترین سرقت مأمورنما‌ها در کشور، در استان‌های البرز، خراسان‌رضوی و غرب استان تهران رخ داده است. وجود خراسان‌رضوی در کنار استان‌هایی همچون البرز و بخش‌هایی از استان تهران، ضرورت توجه بیشتر به این افراد را نشان می‌دهد تا جایی که به گفته رئیس پلیس مشهد در هشت ماه ابتدایی امسال، مأموران انتظامی در برخورد با مأمورنماها، ۱۲۰ درصد افزایش دستگیری به نسبت مدت مشابه سال قبل را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند و همین موضوع سبب کاهش ۴۴ درصدی پرونده‌های سرقت مأمورنما‌ها در همین مدت در مشهد شده است. کشف شگرد‌های متداول مأمورنما‌ها چندان سخت نیست و معمولا این افراد از شگرد‌های پیش‌پاافتاده‌ای استفاده می‌کنند که در ادامه یک پرونده را مرور می‌کنیم.

اخاذی در حاشیه بزرگراه

۳۱ تیر‌ماه دو جوان در پوشش مأموران انتظامی در بزرگراه پیامبراعظم (ص) دست به اخاذی زدند. طعمه این افراد بیشتر راننده خودرو‌های عبوری پارک شده در حاشیه بزرگراه بود. آن‌ها توانسته بودند از راننده یک دستگاه خودرو یدک‌کش و یک دستگاه تاکسی اسنپ، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان را با معرفی خود به عنوان مأمور اخاذی کنند. آن‌ها حتی وقتی با مقاومت افراد رو‌به‌رو شده بودند از آن‌ها زورگیری کرده بودند.

متهمان سی و سی‌ویک ساله برای اینکه لو نروند، پس از پوشیدن لباس نظامی، پوتین نظامی، تجهیزاتی همچون دست‌بند، افشانه فلفلی، اسلحه کلت قلابی، چاقو و تبر نیز به لباس‌های خود آویزان کرده بودند. البته این افراد به این هم بسنده نکرده و حتی برگه حکم مأموریت قلابی هم داشتند. این متهمان پس از پنج فقره اخاذی با همین شگرد، از سوی پلیس مشهد شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی مشهد درباره شگرد به کار گرفته شده در این پرونده بیان می‌کند: مأمورنما‌ها ممکن است با مراجعه به مردم و با معرفی خود به عنوان مأمور انتظامی، تقاضای بازرسی از خودرو، محل کار و حتی خانه سوژه‌های خود را داشته باشند.

سرهنگ احمد نگهبان با بیان اینکه ظاهر موجه و قدرت کلامی همراه با تحکم به منظور گرفتن قدرت تفکر سوژه، ویژگی مشترک همه مأمورنماهاست بیان می‌کند: شهروندان باید دراین‌رابطه بدون اضطراب و هوشمندانه رفتار کنند. مثلا با دیدن تجهیزاتی مثل دست‌بند، شوکر یا حتی اسلحه، دچار اضطراب نشوند و حتما از مأموربودن این افراد با درخواست کارت شناسایی مطمئن شوند.

شهروندان توجه داشته باشند که تمام مأموران انتظامی کارت شناسایی عکس‌دار دارند که باید این عکس با خود فرد مطابقت داده شود. یک نکته مهم این است که افراد به‌هیچ‌وجه با درخواست این مأموران به جایی نروند و پیش از هر اقدام برای اطمینان بیشتر با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند.

اخاذی با هر لباس و در هر مکانی

وقتی صحبت از مأمورنما می‌شود، ذهن خیلی‌ها به سراغ مأموران انتظامی می‌رود، این درحالی است که رئیس پلیس مشهد معتقد است که مأمورنما‌ها فقط در پوشش مأمور انتظامی دست به تخلف نمی‌زنند، بلکه این افراد در هیبت مأموران سازمان‌های خدماتی مثل سازمان‌های آب و گاز یا نهاد‌های خدمات شهری نیز خود را معرفی می‌کنند. گاهی مشاهده شده که این سارقان، خودشان را به نهاد‌های امنیتی منتسب کنند، اما باتوجه‌به گستردگی و تنوع زیاد مأموریتی پلیس بیشتر این افراد به‌عنوان مأمور انتظامی دست به اخاذی یا سرقت می‌زنند.

البته مأمورنما‌ها در حوالی محل‌هایی مانند ادارات و سازمان‌های خدماتی هم حضور دارند، آن‌ها به شناسایی افرادی می‌پردازند که درمانده از اقدامات قانونی از روند اجرای اداری کار‌های خود هستند. یا اینکه در اداره‌ای کارشان راه نیفتاده است و نمی‌توانند به‌طور قانونی مجوز بگیرند و متأسفانه به دنبال راهکار‌های غیرقانونی هستند که به گفته سرهنگ نگهبان مأمورنما‌ها با شناسایی این متهمان به سراغشان رفته و با دریافت هزینه، قول راه‌انداختن کارشان را می‌دهند یا حتی مشاهده شده است که اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

فرمانده انتظامی مشهد ادامه می‌دهد: دراین باره، یکی از اقدامات پلیس پایش نامحسوس در حوالی سازمان‌ها برای شناسایی مأمورنما‌هاست که در طرح‌های اقتدار به‌طور ویژه این رصد و دستگیری انجام شده است.

در کمین اصناف

یکی دیگر از شگرد‌های مکارانه مأمورنما‌ها ورود به تخلفات صنفی مغازه‌داران است. در این شگرد، آن‌ها درباره تخلفات مغازه‌دار‌ها تحقیق می‌کنند و پس از اینکه صاحبان صنوف متخلف را شناسایی کردند، با مراجعه به آن‌ها خود را مأمور همان ارگان یا صنف معرفی می‌کنند و برای چشم‌پوشی از آن تخلف، درخواست وجه می‌کنند.

موضوعی که سرهنگ نگهبان در مقام شاهد به پرونده مأمورنما‌های اخاذ از یک موبایل‌فروشی احمدآباد اشاره می‌کند و می‌گوید: در این پرونده مردی جوان با دو نفر دیگر که نقش بادیگارد را برایش بازی می‌کردند با مراجعه به فروشگاه موبایلی در احمدآباد، خود را بازرس یک دستگاه نظارتی معرفی و چند تخلف صنفی این واحد را بیان می‌کنند، سپس برای چشم‌پوشی از تخلف این واحد صنفی، از او سه دستگاه گوشی تلفن همراه آیفون را اخاذی کردند. این افراد زمانی که در فروشگاه تلفن همراه دیگری مقدمات اخاذی را فراهم کرده بودند، دستگیر شدند، درحالی که از آن‌ها چهار قطعه کارت شناسایی جعلی از دستگاه‌های نظارتی و یک قبضه کلت قلابی کشف شد.

تقاضای حق‌السکوت

رئیس پلیس مشهد با بیان اینکه در بحث‌های صنفی، مأمورنما‌ها بیشتر جا‌هایی می‌روند که فرد تخلفی انجام داده باشد و تقاضای حق السکوت دارد، می‌افزاید: سارقان در پوشش مأمور انتظامی نیز با واردکردن تخلف صنفی و همچنین اتهام‌هایی همچون حمل مواد‌مخدر، اعتیاد و سرقت باعث آشفتگی قربانی خود می‌شوند و در ادامه به او پیشنهاد رشوه می‌دهند و نیت شوم خود را عملی می‌کنند.

سرهنگ نگهبان از شهروندان خواست که با رعایت قوانین و مقررات کسب‌وکار، خود را طعمه این افراد قرار ندهند و خودشان زمینه را برای گیرافتادن در دام مأمورنما‌ها فراهم نکنند. همچنین انجام کار‌ها از راه قانونی شاید سخت به نظر برسد و افرادی برای زودتر رسیدن به مقصود خود، طمع کنند، اما راه قانونی سالم‌ترین روش برای انجام کار‌های اداری است که جلو نفوذ شیادان را می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->